Kişinin yaşadığı toplum içre değeri olan , yetenek, reviş ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değemekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına normal ) değemekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değemektirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değemekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tekmil kültürler karınin nüshadır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme karınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değemekebilir, lakin sürecin doğkakımı değemekmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biraşırı filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değemekikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değemekikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, kişi karınin hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere normal olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin emekletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, yetişek merkezleri kadar mekânlarda verilen yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir çekim ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise bizatihi vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele tuzakındığında ise yetişek sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çaykara; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; ekol içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, test sonuçları kadar mergup davranış değemekiklikleridir.